torsdag 29 april 2010

Reflektion på Fuskbyggarna TV4 avsnitt 9 2010-04-28

Avsnitt 9 av Fuskbyggarna handlade om enskilda företaget Tords tak&plåt och personen bakom företaget, Tord Hermansen. Huvudobjektet för avsnittet var det tak på ett parhus som företaget hade lagt om på ett minst sagt undermåligt sätt.

Personligen tycker jag att gårdagens program var ett "mellanavsnitt" i serien. Det var ett relativt litet byggprojekt och tog inte upp så mycket nytt. Men det var en sak som jag tyckte var extra intressant eftersom det är något jag har funderat på ett tag.
Varje gång jag ser tidningsannonserna under Tjänster-sidorna i till exempel Göteborgs Posten så undrar jag vilka personer som verkligen anlitar dessa företag utifrån deras annons. Nu menar jag inte att alla företag som annonserar sina tjänster där är oseriösa eller är dåliga på något sätt – inte alls! MEN i flera av annonserna kan man få en bra bild av företagets seriositet och vilken kvaliteten du får om du anlitar dem. Det har som sagt varit nyfikna funderingar och jag fick ju svar på det jag befarade i och med gårdagens avsnitt.

Mina första intryck från programmet igår var att det handlade mer om ren o skär okunskap från hantverkarens sida men allt eftersom programmet led så började jag tro mer och mer på att det var en kombination av okunskap och skojeri. Okunskapen talade ju alla felen för sig själv sen hurvida företaget agerade för att få kunder och förhållandet till att göra rätt för sig mot stat och kunder talar för det andra, till exempel:

- Inget kontrakt – "ett handslag för mig gäller mycket mera än ett skrivet papper"
- Flera namnbyten på huvudpersonen
- Bristande redovisning resulterade i indragen F-skatt och stora skatteskulder
- Tord är en så kallad nolltaxerare
- Svart arbetskraft som till och med kanske var minderårig
- Onårbar efter att alla pengar betalats ut

Jag undrar även vilken roll Tords pappa egentligen har i företaget för det verkar väldigt misstänksamt som till exempel:

- Varför var pappans postadress ställd på företaget?
- Varför skicka pappan till kundmöten där han även utgav sig för att vara Tord himself?
- Pappan var väldigt snabb att frånsäga sig sin inblandning när tv-teamet väl avslöjade sig.

Jag måste säga att de kunder som blev presenterade i gårdagens program verkade vara ganska naiva på många sätt. Att de inte var vana vid att anlita hantverkare gjorde dem antagligen till lätta offer för ett oseriöst företag. Tyvärr gjorde de fundamentala fel som till exempel betala innan allt var klart, att inte kontrollera företaget och referenser och så vidare.

Att medieträna sig själv är något entreprenörerna kanske skall satsa på nu när Fuskbyggarna är ute och jagar. Tords kommentarer över telefon rörande hans syn på svartjobb eller framförallt hans definition av garanti, "RH-garanti" = "runt-hörnet-garanti" var väl kanske inte så smarta kommentarer ur flera aspekter. Nu får vi hoppas att inga nya kunder anlitar företaget. Företagsnamnet känner väl folk igen, men när huvudpersonen byter namn hela tiden så är ju risken stor att någon annan går på niten. Det senaste namnet han hade var ju Kjell Axel Malmflod.

Som avslutning på detta blogginlägg så måste jag kommentera deras val av färg på de nya takpannorna – varför grått!!?? Det såg ju inte klokt ut. Undrar om Fuskbyggarna sökte bygglov för det bytet!? :)

5 kommentarer:

  1. apropå fuskbyggarna har jag en kompis som haft äntligen hemma teamet hos sig som renoverade hans lägenhet med bla martin timell, de hittade massor av fel o brister som de gjort, bla lämnat en strömförande öppen kontakt för att de skulle få in ett skåp, tur att inte deras barn upptäckte det först....

    SvaraRadera
  2. Jag är inte förvånad! :) Var det inte så att när de skulle slutbesikta det huset som de totalrenoverade i Äntligen Hemma så hitta de jättemånga fel/brister? Tror svaret var någon bortförklarning om att det var ett tv-program och det kanske gick lite snabbt ibland.

    SvaraRadera
  3. ArchiCon skrev: Som avslutning på detta blogginlägg så måste jag kommentera deras val av färg på de nya takpannorna – varför grått!!?? Det såg ju inte klokt ut. Undrar om Fuskbyggarna sökte bygglov för det bytet!? :)

    Detta är typiskt för halva svenska folket:
    Man skiljer inte på åsikt och fakta. Vad är det som säger att din åsikt huruvuda gråa takpannor är snyggt eller ej? Det ligger väl i betraktarens ögon!!!! Skulle din åsikt vara den som råder på jorden?

    SvaraRadera
  4. tords tak o plåt har gjort så här i många år....

    SvaraRadera
  5. "Detta är typiskt för halva svenska folket:
    Man skiljer inte på åsikt och fakta. Vad är det som säger att din åsikt huruvuda gråa takpannor är snyggt eller ej? Det ligger väl i betraktarens ögon!!!! Skulle din åsikt vara den som råder på jorden? "

    FAKTA är det att det krävs ett bygglov för att ändra kulören på taket

    ÅSIKT är ju att jag som fackman inte tycker det funkade estetisk på radhuset med tanke på grannens svarta tak men även för hela områdets karaktär. Men smaken är ju som den är dvs delad ;)

    SvaraRadera