fredag 7 maj 2010

Reflektion på Fuskbyggarna TV4 avsnitt 10 2010-05-05

Säsongens sista avsnitt handlade om Jussi och Linas bygge där entreprenören Ulf Forsberg och hans dåvarande byggföretag Åheden Bygg AB skulle stomresa deras egenritade hus. Ett "tratt-liknande" hus blev det, fullt av fel – inte riktigt vad Jussi hade ritat. Vill du krydda till ditt bygge med spännande vinklar och andra innovativa lösningar så kanske du skall anlita hans nuvarande firma UR montage i Umeå AB.

Då var det dags att för det sista blogginlägget i min "lilla serie" om programmet Fuskbyggarna. En dag senare än normalt, dels för att jag var ledig igår och dels för att HD-videon inte spelade in rätt. Nu fick jag titta på det på Tv4 play istället, inte lika bekvämt men funkade bra ändå.

Onsdagens program innehöll bland annat:

- Ett ungt helt oerfaret par inom byggbranschen som gav sig på att bygga sitt drömhus men gjorde fyra grova fel; de kolla inte upp företaget och dess ägare, skrev inget kontrakt, accepterade att låta byggaren själv vara Kvalitetsansvarig, slutbetala innan arbetet var utfört och besiktat.

- En byggare med stora planer och visioner som är "trevlig" och kan prata för sig men saknar kompetensen att bygga samt drar sig inte för att roffa åt sig pengar när tillfälle ges. Lägg även till att han är väldigt bra på att ljuga.

- Återigen ett exempel på att man inte helt o hållet skall lita på referenser utan man skall kontrollera entreprenören noga – för lagen-om-all-jävlighet gäller inte alla och den kan drabba dig även om den inte drabbade referensen.

- Att billig arbetskraft kan vara ett fotbollslag som vill tjäna lite pengar till lagkassan genom att ställa upp och måla fasader.

- Ekdals lite löjliga resa-till-platser-där-huvudpersonen-varit/skulle varit samt intervju av ett "vittne".

- En tjurrusning utan dess like – när Tv4 är på hugget så gäller det att man är i fysisk toppform om man inte vill bli konfronterad av tv.

Jag tycker att det var bra att de i programmet tog upp vad den kvailtetsansvariges roll och sysslor är i ett projekt och vad en kontrollant kan hjälpa till med – något som de borde tagit upp redan i avsnitt 1 för den som inte riktigt vet skillnaderna och vad de gör.

Det var sista avsnittet för säsongen som jag reflektera lite över men jag hoppas att du fortsätter att följa min blogg och läsa mina andra inlägg – för jag hoppas ju kunna bidra med lite kunskaper och tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar