tisdag 14 juni 2011

25-våningshöghuset är problemet?

Enligt dagens Göteborgs-Posten så är orsaken till att förhandlingarna om nya Mölndals centrum strandade, tydligen byggandet av det 25 våningar höga kontors-/bostadshuset. Steen&Ström anser att det inte finns en ekonomisk hållbarhet i att bygga höghuset.

Kan ju vara så - jag själv och fler med mig är inte så värst förtjusta av att se fler höghus i Göteborg med omnejd. Konstigt dock att resonemanget är tvärtemot vad alla höghusförespråkare säger; det är ekonomisk att bygga på höjden. Nu finns det ju dock faktorer som spelar in när man bygger på höjden bla. antalet våningar som påverkar kostnaderna, men ändå, så tycker jag det låter som ett svepskäl. Tyvärr kommer jag nog troligtvis inte få reda på om jag har rätt eller inte i mitt resonemang.

Någon som vet mer än mig!? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar