måndag 7 mars 2011

Ekologiska eldsjälar

Bygga ett halmhus!? - tja, varför inte, bara man bygger det så att det står emot vargens frustande och pustande :-)

I Göteborgs-Postens bostadsbilaga kunde vi idag läsa artikeln om paret på Orust som valde att bygga sitt hus delvis i halm. Jag beundrar verkligen folk som har sådan energi och verkligen brinner för miljön. Själv försöker man ju bidra på bästa tänkbara sätt. Privat handlar det kanske om till exempel återvinning eller köpa ekologisk mat osv. Yrkesmässigt handlar det ju naturligtvis om att projektera så miljövänliga och hållbara byggnader det går. Mina bidrag står sig ganska blekt gentemot sådana eldsjälar som artikeln till exempel handlade om.

Min bättre hälft jobbar också inom miljöområdet. I helgen var hon med sin arbetskamrat/kompis på en fest där den största delen av festdeltagarna var miljövetare eller aktiva inom miljöbranschen. Humleholkar (hade ingen aning om att det fanns), egenodlat, kolonilotter, hemmagjord tofu, vegankost - ämnen som diskuterades på festen bland en mängd eldsjälar som verkligen brinner för miljön.

Man får ju lite dåligt samvete över att man kanske borde vara ännu bättre på att värna om miljön. Frågan är ju till vilken nivå man skall gå? Vissa går mer eller mindre. De som går mer behövs ju för att gå i bräschen och inspirera andra. Hur som helst så tycker jag att man skall göra det man kan och känns rimligt. Själv har jag ju förmånen att på en yrkesmässig nivå kunna påverka så jag hoppas jag totalt sätt kommer undan med ett hyfsat "vitt samvete".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar