torsdag 8 april 2010

Reflektion på Fuskbyggarna TV4 avsnitt 6 2010-04-07

Gårdagens programavsnitt handlade om de stackars beställare som anlitat en viss mister Petri Veteläinen och hans påstådda företag, PMW Norden. Det de inte visste vara att de anlitade en ljugande, inkompetent "hantverkare" utan ett företag (om man nu inte skall räkna hans frus engelskbaserade företag som var verksamt i en helt annan bransch, om jag nu uttrycker mig milt).

Avsnittet bjöd väl inte på så mycket nytt – samma upplägg, en hel del upprepningar och jag upplevde det lite extra "snyftigt" igår, men jag kan ha fel. Återigen så hade den drabbade familjen inte kontrollerat personen/företaget tillräckligt innan det var försent. De skulle kollat upp det påstådda företaget noga och hade då sett enkelt att det inte existera samt även sett Petris skatteskulder. De skulle krävt att få se en kopia på hans försäkringar samt även hans våtrumsbehörighet.

Men något som var konstigt med case:et var det faktum att beställaren, som Petri Veteläinen hade en poäng i, faktiskt godkände arbetet och slutbetalade trots att de inte var nöjda och badrummet var rivningsfärdigt. Det tog ditt besiktningsmannen efter att det egentligen var avslutat. Sedan anmäler de sitt badrum till Fuskbyggarna. Nja, det är några faktum som gör att avsnittet mer handlade om hämnd i efterhand än att upplysa allmänheten. Gränsen är hårfin men så kan man tolka det, en aning.

Nu är det ju inte så att jag tycker att det drabbade paret inte har rätt – badrummet var ju under all kritik. Ett av de byggtekniskt känsligaste och viktigaste rummen utfördes av "hantverkare" (kan även läsas som praktikant- och barnarbetare) som inte hade någon koll alls. Petri Veteläinen beteende kan inte annat än ses som bedrägeri eftersom han lovade att F-skatt, försäkringar och behörigheter fanns – förutsättningar för hela affärsöverenskommelsen men som egentligen inte fanns.

Ni vet väl att det har kommit nya branschregler för hur man utformar ett badrum korrekt? Lite om det kan ni
läsa här på min blogg. Ni kan även här hitta en hel del fakta om ROT-avdraget bland mina tidigare blogginlägg som till exempel här.

Nu tänkte jag bara avsluta med ett klockrent citat från Petri Veteläinen i gårdagens avsnitt "Jag har personligen inget med badrummet att göra förutom att jag har gjort jobbet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar