torsdag 4 mars 2010

"Byggfusk" – vad är det egentligen?

"Byggfusk" är ett väldigt negativt ord som ofta används. Men jag funderade lite på det, och jag tror inte/hoppas inte att det egentligen finns så mycket byggfusk i Sverige – som jag definerar det.

I min mening så är byggfusk något som entreprenörerna medvetet gör för att tjäna/spara pengar i samband med byggnationer. Det bygger helt enkelt inte enligt alla regler och normer för att det är krångligt och för att det finns till exempel tid att spara. Sen, däremot, så finns det ofta en STOR okunskap bland hantverkarkåren om vissa utföranden och som i sin tur kan skapa stora problem – men det är ju en helt annan sak.

Så utbilda och höj kompetensen bland hantverkarna så minskar det så kallade "byggfusket".

2 kommentarer:

  1. Jag skulle tro att det fuskas i varje hus som byggs. De flesta kommer undan eftersom det tar så lånd tid innan det ger sig tillkänna.

    SvaraRadera
  2. Det har du nog även rätt i. Problemet är att beställarna inte har någon som upptäcker felen förrän de efter alla åren visar sig

    SvaraRadera